zaterdag, 20 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Trends - Overzicht

De artikelen en blog-posts over trends in de social media

Social media als versnellers

We hebben gezien dat de social media goed ingezet kunnen worden als instrumenten bij marketing en communicatie. En ook dat ze geen doel op zich mogen zijn. (Lees er hier nog even over.) Social media kunnen campagnes versnellen en intensiveren. Maar zonder een goed zicht op de kernwaarden en de identiteit van de eigen organisatie, en zonder goed zicht op de doelstellingen van de campagne, sta je - ook met de social media - met lege handen.

Read More

Social media na de hype

Toen de computer zijn intrede deed in de taalwetenschap ontstond de term ‘computerlinguïstiek’. Een hele verrijking, die computer. Want voor het eerst konden we taalkundige modellen echt goed testen. (Ik mocht daar in de beginfase een jaar of tien aan meewerken als ‘computerlinguïst’.) Maar de term zelf zorgde altijd voor verwarring, vooral bij de buitenwereld, omdat de aandacht te veel lag op het instrument en minder op de inhoud.

Net zoals bij de aanduiding ‘social media’ vandaag.

Read More

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

Read More

Succes met social media in 1947

Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.

Read More

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.

Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More

De draagtijd van een online community

Hoe ziet de levenscyclus van een online community eruit? Hoeveel initiatieven tot het vormen van een online community zijn succesvol? Hoe lang duurt het voordat een online community tot volwassenheid komt? Welke fasen doorloopt een online community? Allemaal vragen die van belang zijn voor zittende en aankomende communitymanagers.

Een beknopt literatuuronderzoek.

Read More

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Read More