Tutorials - Overzicht
De artikelen en blog-posts met handige tips en trucs
Een goede brief, mail of memo schrijven is voor velen lastiger dan ze zouden willen. Wat is de beste opbouw? Welke onderwerpen moeten er aan de orde komen? En in welke volgorde? Hoe breng je goed nieuws, slecht nieuws, een lastig verzoek? En wat moet je schrijven om de relatie goed te houden, ondanks de lastige boodschap?
Allemaal vragen waarmee de online Correspondentiehulp en de online Memohulp kunnen helpen. Twee online briefhulpen met aanwijzingen per type brief of memo. Geheel volgens de geldende normen voor correspondentie.
Overheden die plannen maken, bijvoorbeeld voor hoe een gebied er uit gaat zien, moeten daarvoor te rade gaan bij het publiek: bij de burgers, de bedrijven en de belangenorganisaties (de drie b's). Eerst om gebruik te maken van hun meedenkracht, om samen te werken aan een breed gedragen plan.
Als het plan in concept gereed is, mag het publiek (weer de drie b's) aangeven of ze het ermee eens zijn. Zo niet, dan mag het publiek zogenaamde 'zienswijzen' indienen: suggesties, vragen en verzoeken tot wijziging van het plan. De betreffende overheid schrijft daarop een commentaarnota, waarin alle (vaak heel veel) zienswijzen beantwoord worden.
Een flinke klus, die om een slimme aanpak vraagt. Hoe?
Dat de traditionele communicatie voor een goed deel vervangen moet worden door de ‘nieuwe’ communicatie (luisteren, delen en activeren), daarvan zijn veel overheden nu wel overtuigd. Zij doen goede pogingen om de overstap te maken van de hiërarchische communicatie naar het ‘laten communiceren’: ervoor zorgen dat de boodschap gedeeld en gedragen wordt, en deelnemen aan de communicatie erover.
Diezelfde stap is ook nodig voor hun beleid. Veel overheden denken nog in ‘opgelegd beleid’: van bovenaf en hiërarchisch, georganiseerd in wetten, regels, besluiten en verordeningen. En dat terwijl er zo veel kansen zijn om beleid te ontwikkelen dat gedragen wordt door de betrokkenen, eenvoudigweg omdat zij er zelf uitdrukkelijk om vragen…
Een bedrijf wil zijn aanbod meer onder de aandacht brengen. Mensen die op zoek zijn naar dat aanbod, komen nu niet bij het bedrijf terecht. Bovendien wil het bedrijf in algemene zin beter gevonden worden op het web.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de koppeling tussen het aanbod van een organisatie en de organisatie zelf versterkt wordt? En, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de organisatie beter wordt gevonden op het web?
De burgemeester is de persoon bij uitstek om bij crises en rampen op te treden als boegbeeld voor de lokale samenleving en media. Dat staat in de derde editie van de ‘Handreiking Bestuurlijke aandachtspunten bij crises’ (augustus 2013) van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. De burgemeester moet niet alleen leiding geven aan het crisisteam, maar ook de communicatie verzorgen, tijdens en na de crisis of ramp.
Opvallend is dat de handreiking relatief weinig aandacht besteedt aan de sociale media. Dat is jammer, omdat niet alle burgemeesters het DNA hebben van Michael Sijbom, burgemeester van Losser en voorbeeld van een burgervader die de sociale media ten volle benut.
Sociale media en hoger onderwijs staan stevig in de belangstelling. Sommigen beantwoorden de vraag wat er in de sociale media óver het hoger onderwijs wordt gezegd, en hoe veel en hoe vaak onderwijsinstellingen het onderwerp van social-media-gesprekken zijn.
Minder lezen we over hoe de sociale media ín het hoger onderwijs toegepast (kunnen) worden.
Gert-Jan Ludden, projectleider OTO, schrijft in de nieuwsbrief van project Simultaan [1]: ‘We moeten naar een meer gestructureerde voorbereiding op crisissituaties’. Daarbij is een kwaliteitskader van groot belang, waarin staat wat minimaal moet worden geregeld en wie daarbij welke rol heeft. ‘Met dit kwaliteitskader zijn we de vrijblijvendheid voorbij’.
In dat kwaliteitskader zullen de sociale media ook een plek moeten krijgen. Of preciezer: daarin moet staan hoe organisaties en overheden tijdens crises en rampen kunnen luisteren, delen, en activeren, onder meer met hulp van de sociale media.
Beste,
Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.