Web - Overzicht
De artikelen en blog-posts over internet, websites en meer
Het is een wonder. En ook nog eens gratis. De Ackuna Translator, of preciezer: Cloud Translator. De uitgangspunten van de Ackuna Cloud Translator zijn geniaal. Ackuna wil Google Translate verfijnen door crowdsourcing. Vertaal deze site maar eens met het knopje links boven.
Maar of deze vertaler beter is?
De eerste dagopbrengst van het onderzoek naar Google's filterbubble is groot. Meerdere tientallen screendumps kwamen binnen. En de bijdragen druppelen nog steeds binnen. Hartelijk dank daarvoor!
Niettemin tijd voor een eerste blik op de voorlopige resultaten! In de eerste afbeelding, hierboven, staat de verdeling van de eerste 'echte' url in de zoekresultaten van de Google-search naar 'Egypte'. Afgezien van de url's die verwijzen naar de advertenties. (De helft van de resultaten bevatten gesponsorde links, de andere helft niet.)
(Illustratie: www.phillustrations.com)
'Zo', zei de ene socialmediaexpert tevreden tegen zichzelf terwijl hij met een vette enter een nieuwe regel toevoegde aan zijn automatische twitterconstructie, 'nu krijgt iedereen die mijn tweet retweet daarvoor automatisch een bedanktweet.'
We hebben allemaal onze eigen waarneming, ook al kijken we naar die ene zaak waarvan wij denken dat we het allen op dezelfde manier waarnemen. Natuurlijk, er is een zekere overeenkomst tussen die uiteenlopende waarnemingen van dat ene ding. Die overeenkomst helpt ons wanneer we anderen de kleur 'rood' aanwijzen, of de weg naar het postkantoor, of een plek op het internet, om maar eens een paar mogelijke toepassingen te noemen. Toch is het boek dat ik lees, niet hetzelfde boek als het boek dat anderen lezen, ook al gaat het om dezelfde uitgave.
Eli Pariser, auteur van "The Filter Bubble" trekt deze opvatting door naar de zoekmachines, in zijn praatje voor TED. Een must-see.
Yahoo onderzoekt de stelling dat iedereen iedereen via bekenden kan bereiken in zes stappen: het Small World Experiment. Een stelling die tot nu toe nog niet bevestigd noch ontkracht werd.
Ik doe mee.
De home-pagina neemt in belang af. Het meeste verkeer naar de website landt op een andere pagina. Als de zoekmachines die andere pagina's goed geïndexeerd hebben, tenminste.
Nu we weten dat specifieke landingspagina's een krachtig middel zijn om gericht verkeer te genereren, kunnen we de home-pagina weer de nodige aandacht geven. En wel een speciaal type home-pagina: de zogenaamde 'splash'.
Twee maanden geleden deed ik een 'crowdsource' naar de invloed van Google's Filterbubble: lopen de zoekresultaten voor dezelfde zoekopdracht nu werkelijk van persoon tot persoon uiteen?
Dank allen die hun zoekresultaten inzonden! De eerste analyse gaf aan dat er inderdaad grote verschillen zijn tussen de zoekresultaten van persoon tot persoon. Zoals Elis Pariser al stelde in zijn TED-talk.
Bij de verdere uitwerking van de resultaten stuitte ik op de website dontbubble.us. Deze ontmoedigde mij de diepgaandere analyse van de crowdsource-resultaten snel ter hand te nemen. Lees hier waarom.
Het begrip 'landingspagina' klinkt eenvoudiger dan het is. Wie voor een specifiek thema een online-campagne wil voeren op zijn website moet het begrip landingspagina begrijpen en in de praktijk kunnen brengen. Lees hier meer over de uitgangspunten voor theorie en praktijk, en over de bijna-dodelijke valkuilen.