Web - Overzicht
De artikelen en blog-posts over internet, websites en meer
Bij het opzetten van een nieuwe of vernieuwde website moeten meestal heel veel gegevens geordend worden. Denk aan een online portaal voor het sociaal domein waarin allemaal regelingen toegankelijk moet worden gemaakt. Of een webwinkel van een bibliotheek waarin scholen educatief materiaal kunnen uitzoeken, reserveren en bestellen.
Het is zaak om de gegevens in te delen op een manier die voor de (be)zoeker overzichtelijk is, maar die ook hanteerbaar is voor de beheerder van de website. Hoe kun je dat het beste aanpakken en waar moet je op letten?
Wil je een nieuwe website voor je bedrijf en sta je voor de keuze tussen de toepassing van een bestaand, open source systeem en een op maat gebouwd systeem? Bijvoorbeeld de keuze tussen een WordPress-site en een website die op maat wordt gemaakt door een webbouwer met het Symfony 2 framework?
Dan zul je in ieder geval twee afwegingen moeten maken die bepalend zijn voor de kosten, het onderhoudsgemak en de opbrengst, nu en straks.
De bibliotheek is in beweging. Dat kan iedereen zien. Ze ontwikkelde zich de afgelopen decennia van ‘uitleenbureau voor boek en plaat’ tot een organisatie die ook nog eens midden in de offline en online wereld staat.
Elke vestiging legt daarbij eigen accenten. Als thuisbasis voor de vrijwilligerscentrale, de wijkwinkel of de sociale teams. Als podium voor lezingen, optredens en exposities. Als expertisecentrum voor educatie, onderwijs en cursussen. Om maar eens enkele nieuwe rollen van Bibliotheek 2.0 te noemen.
Bart Jacobs, hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit leidde ons tijdens de Media Villa Arnhem van dinsdag 23 februari langs de vraagstukken van informatiebeveiliging en privacybescherming. Dank Bart Jacobs en dank gastheer en gespreksleider Marco Derksen voor een fantastische avond.
Inspirerend, vooral het dilemma tussen 'slimmeriken' en 'ratten'. Zijn die 'databrokers' die aan onze privégegevens verdienen nu slimme marketeers of gewetenloze knaagdieren?
Facebook heeft zaken aangepast. De optie "Facebook gebruiken als", om een pagina die ik beheer te beheren, is verdwenen. Ik krijg nu alleen de eigen status-updates te zien en kan het nieuwsoverzicht van statusupdates van alle "likers" niet meer bereiken. Ik kan bijvoorbeeld de pagina https://www.facebook.com/waddenseaportal/ niet meer behandelen als voorheen...
Stel dat jouw bedrijf fuseert, of dat je een ander accent wilt leggen in je communicatie. Dan kan het nodig zijn om je naam aan te passen. Wat nu als je die nieuwe naam wilt gaan gebruiken voor jouw twitter-account zonder daarbij volgers te verliezen? En zonder je tweets en de accounts die jij volgt kwijt te raken? En hoe doe je dat voor Facebook en Linkedin?
Laten we beginnen met het gemakkelijkste.
Wie een nieuwe website wil voor zijn bedrijf, staat voor de keuze tussen de toepassing van een bestaand, open source systeem en een op maat gebouwd systeem. Zoals we zagen we in de vorige blog, zorgt het antwoord op de vraag "Hoe wil ik werken" voor verheldering.
Maar we kunnen nog een stapje verder achteruit doen en de focus verleggen van die website naar de positionering van het bedrijf en de wijze van communiceren die daarbij hoort. De vragen: "Wie zijn wij en waar gaan wij naartoe" bieden in dat geval verdere verheldering.
LinkedIn is een prachtig platform om beroepsmatige relaties te onderhouden. Het is minder geschikt om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, nieuwe inzichten en handigheidjes. Daarvoor is een e-mailnieuwsbrief meer geschikt. Bijvoorbeeld om je LinkedIn-relaties vier keer per jaar bij te praten.
En, als de ontvanger geen belangstelling heeft, kan deze zich gemakkelijk uitschrijven. Alle begrip en 'geen harde gevoelens', zoals de Engelsen dat zeggen. Even goede vrienden!