zaterdag, 31 juli 2021
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse, "Je vindt wat je zoekt" - Over Beyond Weird van Philip Ball, deze site, juni 2021

Rijk Willemse, "Zeker weten" - Over Language, Truth and Logic van Alfred Jules Ayer, deze site, juni 2021

Rijk Willemse, "Laat je niet gek maken" - Over The Ways of Paradox van Willard Van Orman Quine, deze site, april 2021

Rijk Willemse, "Taal als afbeelding" - Over de Tractatus Logico-Philosophicus van Ludwig Wittgenstein, deze site, april 2021

Rijk Willemse, "Helder denken over wetenschap" - Over The Rise of Scientific Philosophy van Hans Reichenbach, deze site, maart 2021.

Rijk Willemse, "Het recht op een leven zonder angst" - Over Furcht und Freiheit van Jan-Werner Müller, deze site, september 2020.

Rijk Willemse, "Het probleem met de ontkenning", deze site, september 2020.

Rijk Willemse, "Poëzie in tijden van corona", deze site, vertalingen, mei 2020.

Wils Melkerij, "Drie oefeningen in dictie", deze site, april 2020.

Rijk Willemse, "Sociale media? Niet bang zijn", Stadswerk Magazine Special Connectiviteit, 27 november 2019.

Rijk Willemse, "Onbeschrijfelijke werelden in de spiegel", deze site, september 2019.

Rijk Willemse, “Overheidsparticipatie en het juiste gezicht”, Stadswerk Magazine 08/2016

Rijk Willemse, "Consistent communiceren - De schizofrenie van sociale netwerken", in Tekstblad, jaargang 22, nummer 3, juni 2016.

Rijk Willemse, "De schizofrenie van sociale netwerken - Twee gezichten van online leiderschap", deze site, 2016.

Artikel in Tekstblad, jaargang negentien, 01, 2013

Aanbestedingen - de overheid als opdrachtgever

In Tekst[blad] jaargang 13, nummer 5

Als een overheidsorganisatie werk aanbesteedt, biedt zij bedrijven de mogelijkheid een offerte in te dienen voor de uitvoering van een opdracht. Dat kan het uitvoeren van werken betreffen, zoals onderhoud aan wegen of het bouwen van een school, maar ook het leveren van goederen of het verrichten van diensten, zoals advieswerkzaamheden of communicatieactiviteiten. Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding en zijn aanbestedingen wel iets voor de middelgrote en kleinere tekstbureaus en communicatiebureaus?

 Brief Balkenende 10 sept. 2012

In 1997 schreef ik er een artikeltje over voor Tekstblad: het belang van een goede begeleidende brief bij wat de tekstschrijver oplevert. Voor elke fase van het schrijfproces. "Het begeleidend document een krachtig instrument voor de professionele tekstschrijver", in Tekst[blad], jaargang 3, 1997.

En wie zou dat beter kunnen dan de tekstschrijver? En hoe vaak zien we dat dit zo belangrijke instrument niet wordt toegepast?

Tekst als testbeeld voor beleid

In Tekst[blad] jaargang 12, nummer 4

Voor een passende formulering van nieuw ontwikkeld beleid wordt vaak een externe tekstschrijver ingeschakeld. De eerste concepttekst van de tekstschrijver leidt vaak tot verheldering en in veel gevallen ook tot bijstelling van het beleid. Het is raadzaam om hier als tekstschrijver op voorhand rekening mee te houden en de tekst als 'testbeeld' voor het beleid te gebruiken. Dat zorgt voor een duidelijke omschrijving van de opdracht en voor nieuwe invalshoeken.

Schrijven voor de lezer

Velen worstelen ermee. Ik schreef er een handboek over. Voor mensen die voor hun werk moeten schrijven en daar geen specifieke opleiding voor kregen.

Verbeter uw schrijfvaardigheid: klik op 'Lees meer' en download het handboek gratis. Veel schrijfplezier!

Beoordeling van onze websites

Intrinsieke kwaliteit en klanttevredenheid
Rijk Willemse en Nyncke Kramer*

In Tekst[blad], jaargang 10 nummer 2

Wie voortgaat zonder om te zien, verbetert niet. Wij hebben tien websites geëvalueerd die wij als communicatieadviesbureau LaVerbe ontwikkelden en produceerden. We hebben gekeken naar de intrinsieke kwaliteit van de websites en naar de oordelen van onze opdrachtgevers over de websites die wij in hun opdracht maakten. Dat leverde enkele heel praktische aanbevelingen op over de wijze waarop een website kan worden ingericht, de gewenste onderdelen, het onderhoud en de actualisering.

‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Het proces rond de tekst

In Tekst[blad], jaargang 9 nummer 2

Opdrachtgevers schakelen tekstschrijvers in als zij zelf onvoldoende tijd, capaciteit of vaardigheid hebben om een tekst te produceren of te bewerken. Louter voldoen aan de opdracht - het leveren van de gevraagde tekst - is veelal niet genoeg en leidt in veel gevallen tot onduidelijkheden en ongenoegens. De opdrachtgever verwacht in beginsel dan wel niet meer dan een uitstekende tekst.

Toch is het verloop van de opdracht van briefing, via afstemming tot levering van het eindresultaat bepalend voor de tevredenheid van de opdrachtgever én voor de kwaliteit van de tekst. Naast het benodigde vakmanschap om een stevige tekst te produceren, moeten schrijvers daarom beschikken over vaardigheden en instrumenten om het hele proces van totstandkoming van een tekst te begeleiden, in woord en daad.