zaterdag, 31 juli 2021
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Het proces rond de tekst

In Tekst[blad], jaargang 9 nummer 2

Opdrachtgevers schakelen tekstschrijvers in als zij zelf onvoldoende tijd, capaciteit of vaardigheid hebben om een tekst te produceren of te bewerken. Louter voldoen aan de opdracht - het leveren van de gevraagde tekst - is veelal niet genoeg en leidt in veel gevallen tot onduidelijkheden en ongenoegens. De opdrachtgever verwacht in beginsel dan wel niet meer dan een uitstekende tekst.

Toch is het verloop van de opdracht van briefing, via afstemming tot levering van het eindresultaat bepalend voor de tevredenheid van de opdrachtgever én voor de kwaliteit van de tekst. Naast het benodigde vakmanschap om een stevige tekst te produceren, moeten schrijvers daarom beschikken over vaardigheden en instrumenten om het hele proces van totstandkoming van een tekst te begeleiden, in woord en daad.

Ik abstraheer en noteer en help anderen hetzelfde te doen

  • Schrijven en anderen leren schrijven
  • Redigeren en herschrijven, indelingen van teksten ontwerpen en teksten helemaal opnieuw inrichten
  • Schrijven voor het internet: SEO
  • Quickscan en helpdesk voor alle soorten teksten
  • Individuele schrijftraining en coaching van beleidsmedewerkers en onderzoekers
  • Advies over effectief rapporteren en het inrichten van beleidsrapportages
  • Stroomlijning van de correspondentie voor grotere organisaties
  • Teksten van allerlei soorten, van slogans tot onderzoeksrapporten, van speeches tot corporate brochures, van brievenboek tot advertenties, van e-mails tot websites

Naar aanleiding van uw schrijven d.d.

Stel u krijgt een brief van uw verzekeringsmaatschappij over de schade aan uw auto door fout inparkeren van een ander. Het gaat om een fors bedrag voor de blikschade. U heeft ze eerst gebeld, de nodige vragen gesteld en uitgelegd wat er aan de hand was. Zij vroegen u de paperassen in te vullen en op te sturen. U bent benieuwd naar de inhoud van de brief: krijg ik de schade volledig vergoed of moet ik een deel zelf betalen?

Tot dat moment heeft u altijd een goede indruk gehad van uw verzekeringsmaatschappij. Hun reclames zeggen het ook: wij zijn betrouwbaar, niet duur en klantvriendelijk. Ook de reclamebrieven die u van ze kreeg zeggen dat. Ze zijn aan u persoonlijk gericht. Ze tonen een groot inlevingsvermogen in u, uw situatie thuis, uw werk, uw ziekte, uw vakantie, uw oude dag...

Dan die brief over de blikschade.

frankenstein

Organisaties die standaardteksten gebruiken voor specifieke doeleinden - zoals inspectie- of assessmentrapporten, en brieven over verzekerings- of uitkeringskwesties - worstelen met een aantal problemen. Hoe kunnen we op dit geestdodende werk tijd besparen? Hoe krijgen we eenheid in die verscheidenheid van mogelijke teksten? Hoe krijgen we verscheidenheid in de eenheid van de standaard?